نشست تخصصی «نقش پدر در خانواده و اجتماع» با محوریت تبیین چگونگی جمع بین اقتدار و محبت ورزی در پدر با الهام از واقعه عاشورا برگزار شد.
ایسنا/گیلان نشست تخصصی «نقش پدر در خانواده و اجتماع» با محوریت تبیین چگونگی جمع بین اقتدار و محبت ورزی در پدر با الهام از واقعه عاشورا برگزار شد.
حسین فرختار در نشست تخصصی «نقش پدر در خانواده و اجتماع» که با محوریت تبیین چگونگی جمع بین اقتدار و محبت ورزی در پدر با الهام از واقعه عاشورا برگزار شد، با بیان اینکه پدران همواره درصدد ایجاد امکان زیست بهتر برای فرزندان هستند، اظهار کرد: پدر مالش را برای رفاه و آسایش در اختیار فرزندان قرار می دهد و همچون شمع آب می شود تا مایه عزت و سرافرازی خانواده باشد.
وی سعادت و خوشبختی فرزندان را هدف پدران دانست و تصریح کرد: سعادت مفاهیم متعددی دارد و از دیرباز نظریه های مختلفی پیرامون چیستی سعادت مطرح شده؛ به گونه ای که از دیدگاه سقراط، سعادت یک عمل اخلاقی است و افلاطون سعادت را منوط به شناسایی عمل خیر می داند، اما از دیدگاه ارسطو جامعه سعادتمند جامعه ای است که افراد در آن جامعه دارای اصالت فرد، آزادی طبیعی و مالکیت خصوصی باشند.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، عدالت و آزادی را لازمه رسیدن جامعه به سعادت دانست و افزود: اندیشمندان قرن بیستم سعادت دنیوی را مد نظر قرار دادند و سعادتمندی جامعه را منوط به توسعه یافتگی دانستند، اما ادیان الهی و آموزه های دینی جامعه سعادتمند را جامعه معرفی می کنند که بتواند سعادت اخروی ایجاد کند.
این مدرس دانشگاه، با بیان اینکه پدر در فرایند تربیت باید به سه پرسش فرزند پاسخ دهد، عنوان کرد: نوع نگاه به هستی، نوع نگاه به دیگران و نوع نگاه به جامعه توسط پدر برای فرزند تبیین می شود.
اقتدار سنتی پدران در حال ضعیف شدن است
تاثیرگذاری قرن بیستم بر خانواده و معنویت
وی با توجه به موضوع بحث، خانواده و پدر را دو کلیدواژه مهم در مباحث روان شناسی و جامعه شناسی دانست و به نقش تربیتی پدر در خانواده اشاره کرد و افزود: خانواده به لحاظ اجتماعی دارای ساختار و کارکرد است و هر ساختاری، عملکردهایی دارد.
با نگاهی به گذشته می بینیم که خانواده همواره وجود داشته و انسان ها از زمان آدم و حوا تاکنون به دنبال تشکیل خانواده بوده اند.
این استاد دانشگاه، ساختارهای روان شناسانه و جامعه شناسانه خانواده را بسیار متنوع دانست و تصریح کرد: روان شناسان به جایگاه افراد در خانواده و نقش پدری، مادری و فرزندی در مسائل اخلاقی، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی و...
می پردازند و جامعه شناسان از زاویه مولفه های گروهی و جمعیتی به خانواده توجه می کنند و به همین دلیل است که در علم روان شناسی، روان شناسی خانواده و در علم جامعه شناسی، جامعه شناسی خانواده داریم.
در واقع خانواده و فرزندان امام حسین(ع) بودند که بعد از واقعه عاشورا این نهضت را پایدار نگه داشتند.
نقش منحصر به فرد خانواده در شکل گیری شخصیت انسان
بود نظام های سیاسی را وادار کرد سیاست های دیگری را درباره خانواده در پیش بگیرند تا مانع از وارد آمدن ضربه های بیشتری به خانواده و به تبع آن جامعه شود.
دلسوزان اجتماعی مانند متفکران علوم انسانی و روان شناسان و جامعه شناسان نیز دریافتند که جوامع از تخفیف جایگاه خانواده ضربه های شدیدی خورده اند و لذا به نهادهای اجتماعی توصیه می کنند برای سوق دادن جوانان به سمت تشکیل خانواده های پایدار و با ثبات مشوق هایی برقرار کنند.
وی با بیان اینکه به لحاظ روانی، اجتماعی و تربیتی امروزه با تغییر ساختارهای خانواده و جایگاه پدر نزد اعضای دیگر خانواده مخصوصا کودکان مواجه هستیم، افزود: در این تغییر عوامل متعددی دست اندرکار بوده و هستند؛ مانند اعضای خانواده، دوستان و همسالان، نظام آموزشی، فرهنگ اجتماعی و مخصوصا رسانه ها.
کلیدی ترین ابزارهای تربیت فرزندان برای والدین
این روان شناس، خانواده دسته سوم(خانواده های سخت گیر یا استبدادی) را خانواده های با نظم سخت بسیار زیاد و محبت بسیار کم دانست و تصریح کرد: در چنین خانواده هایی با فرار روانی و فیزیکی اعضا مواجه هستیم، اما خانواده دسته چهارم(خانواده های مقتدر) خانواده هایی هستند که در مقایسه با سه خانواده دیگر سالم ترین وضعیت را دارند؛ به نحوی که هم دارای نظم مطلوب و هم محبت مناسب هستند.
مادر؛ بازیگر جدید قدرت در خانواده
هرچند در شرق هیمنه پدر بر سایر بخش های جامعه سایه انداخته است، اما امروزه از پدرسالاری کاسته شده و پدر آن قدرت کامل را در خانواده ها ندارد؛ بنابراین قدرت کمی به طرف افقی تر حرکت کرده است.
این جامعه شناس، قدرت پدر در جامعه امروز ایران را در موقعیت مرزی دانست و یادآور شد: امروزه در اغلب خانواده ها با وضعیت بلبشویی مواجه ایم که مرجعیت قدرت پدر به چالش گرفته شده است، یعنی قدرت قدیم در خانواده زیر سوال رفته و هنوز قدرت جدید شکل نگرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، جامعه ایرانی را نیازمند خانواده های مدنی دانست و بیان کرد: باید خانواده مدنی جایگزین خانواده مبتنی بر جدل شود و مشورت و دموکراسی محور باشد و چاره ای جز گفت وگو نداریم.
روایت و زبان جدیدی به خانواده ها خواهد داد.
روضه_خانگی#