بازاریابی دیجیتال، یکی از راهکارهای مهمی است که با ظهور اینترنت، نه فقط بهعنوان یکی از روشهای ممکن برای بازاریابی، بلکه در بسیاری از موارد، بهعنوان مهمترین روش بازاریابی قلمداد میشود. این مسئله، با نگاه به اکوسیستم استارتآپی که معمولاً شرکتها بودجههای محدودتری دارند، اهمیت دوچندانی مییابد؛ چراکه در بسیاری از موارد، بازاریابی اینترنتی با هزینههای به نسبت کمتری همراه بوده و این یک نقطه قوت برای استارتآپها قلمداد میشود.
از سوی دیگر، دنیای دیجیتال امروز، بازاریابی سنتی را به چالش کشیده و عملاً عدم حضور در فضای دیجیتال، به قیمت کاهش جدی خروجیهای بازاریابی و برتری مداوم رقبا تمام میشود. بدیهی است که در چنین فضایی، بازاریابی دیجیتال به اولویتی برای شرکتها و مؤسسات مختلف تولیدی و خدماتی بدل میگردد. اما ارزیابی عملکرد بازاریابی دیجیتال و تعریف شاخصهای عملکردی مناسب، به دلیل جدید بودن نسبی این مفهوم و فضای متفاوت آن نسبت به بازاریابی سنتی، کمی دشوار است. متخصصین حوزه بازاریابی، معتقدند که با توجه به پیشرفت اینترنت و استفاده گسترده از فضای دیجیتال، توسعه هرگونه راهبرد بازاریابی کارآمد، منوط به سنجش دقیق معیارها و شاخصهای مرتبط با بازاریابی دیجیتال خواهد بود. شما باید دائماً بودجه بازاریابی خود را بررسی و اصلاح کنید. بنابراین، سنجش عملکرد فعلی، به یک وظیفه مهم تبدیل میشود. شما باید از خود بپرسید که آیا این اقدام بازاریابی، به کسبوکارم ارزش جدیدی اضافه میکند؟
برای درک بهتر نقش دیجیتال مارکتینگ در کسبوکارهای امروز، به اینستاگرام و حضور گسترده بسیاری از استارتآپها و مشاغل کوچک در آن بنگرید. کسبوکارهای نوپا، عموماً از بودجه بازاریابی محدودی برخوردار بوده و همین امر، دست آنها را در اتخاذ استراتژیهای بازاریابی پرهزینه، همچون تبلیغات تلویزیونی و یا نصب بیلبوردهای گسترده را میبندد. با این وجود، فضای مجازی همانند یک فرصت جدید و بیبدیل، بر سر راه استارتآپها قرار گرفته تا با هزینهای ناچیز و به لطف راهکارهای خلاقانه معرفی محصول، خود و خدماتشان را به مشتریان بالقوه معرفی کنند. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که دیجیتال مارکتینگ، طیف وسیعی از فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات را در بر گرفته و منحصر به یک فعالیت ساده در شبکههای اجتماعی نیست. بازاریابی ایمیلی، کمپینهای تبلیغاتی فضای مجازی، بازاریابی محتوای متنی و حتی سئوی وبسایت را میتوان در قالب یک استراتژی بزرگ دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته و پیادهسازی و اجرا نمود.
با توجه به اهمیت بحث بازاریابی و نقش کلیدی اقتصاد دیجیتال در دنیای کسبوکار امروز، وبینار ۲۷ کاریز، به موضوع دیجیتال مارکتینگ اختصاص یافته است. این وبینار جذاب که تحت عنوان «اهمیت دیجیتال مارکتینگ در هاردتک» و با حضور «سینا پورمحمدیان»، مشاور دیجیتال مارکتینگ شرکتهای دانشبنیان برگزار میگردد، به بحث دیجیتال مارکتینگ، اهمیت آن در اقتصاد و چگونگی استفاده کارآمد استارتآپها از آن برای رشد و توسعه کسبوکارشان میپردازد.