Page 28 - Book Harf Bartar Koli
P. 28
حرفِ برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران 26
علوم انسانی در یک تقسیمبندی به سه دسته تقسیم میشوند .۱ :علوم مبنایی؛ .2علوم کرداری؛ .۳
علوم کاربردی .علوم مبنایی مانند فلسفه ،عرفان نظری ،قرآنشناسی و حدیثشناسی ،علومی هستند
که مبانی و زیرساخت علوم انسانی اسلامی را از آنها باید به دست آورد .علوم کرداری مانند فقه،
اخلاق و عرفان عملی ،علومی هستند که به رفتار انسان مربوط میشوند .علوم کاربردی علومی مانند
اقتصاد ،مدیریت ،جامعهشناسی ،روانشناسی و علوم تربیتی هستند که به آنها علوم رفتاری -اجتماعی
نیز میگویند.
علوم مبنایی ،یعنی علومی مانند فلسفه ،عرفان ،قرآن و حدیث به دو روش تحصیل میشوند.۱ :
روش استدلال؛ .2روش استنباط .ما در بحثهای فلسفی و عرفانی ،بیشتر به روش استدلال و در
بحثهای قرآنشناسی و حدیثشناسی به روش استنباط و اجتهاد نیاز داریم .البته در عرفان اسلامی،
هر دو روشِ استدلال و استنباط نیاز است .نکتۀ مهم اینکه در این روزگار ،علوم مبنایی پیوندی با
موضوعات جدید ،مانند فرهنگ ،تمدّن و تکنولوژی پیدا کردهاند .فلسفههای مضاف مانند فلسفۀ
فرهنگ ،فلسفۀ تمدّن و فلسفۀ تکنولوژی ،حاصل همین پیوند است .بهعبارتدیگر ،فلسفۀ محض در
حال توسعه یافتن به فلسفههای مضاف میباشد .ما امروزه علاوه بر فلسفۀ محض ،به فلسفههای مضاف
نیز نیاز داریم .ساختار آموزشی حوزه در تعمیق بخشیدن به فلسفۀ محض ،ساختار مناسبی است ،اما
ساختار آموزشی دانشگاه برای توسعۀ فلسفۀ محض به فلسفههای مضاف ،پاسخگوی ِی بهتری دارد .این
مطلب دربارة مباحث قرآنی ،حدیثی و عرفانی نیز صادق است.
دستۀ دوم علوم ،علوم کرداری یا علوم رفتاری مانند فقه ،اخلاق و عرفان عملی است؛ یعنی علومی
که جنبۀ عملی و عملیاتی دارند .اگر بخواهیم فقه را با عرصههای جدید درگیر کنیم و فقههای مضاف،
فقههای مق ّید یا فقههای خاص را مطرح سازیم ،به دانشگاهیان نیاز خواهیم داشت؛ میتوان گفت که
مثل ًا فقهِ رسانه یک دانش میانرشتهای است و امکانپذیر نیست که این علم بدون علوم حوزوی و
دانشگاهی به نتیجه برسد؛ مثل ًا موفقیت حوزة علمیۀ قم در تحقیقات فقه پزشکی نسبت به فقههای
دیگر به این دلیل است که جمعی از پزشکان متخ ّصص ساعتها ،روزها ،ماهها و سالها با فقها جلسات
بحثی و فقهی داشتهاند تا چیستیِ «مرگ مغزی»« ،پیوند اعضا»« ،تلقیح و لقاح مصنوعی»« ،رحم
اجارهای» و مانند اینها معلوم شود؛ یعنی بحث و گفتگوهای فراوانی صورت گرفته تا فقیه موضوع را
بشناسد و بتواند با روش اجتهاد حکمش را شناسایی و استنباط کند.
اکنون مهمترین دغدغۀ نظام جمهوری اسلامی ایران ،تح ّول و اسلامیسازی علوم اجتماعی است
و بحث اصلی دربارة علوم کاربردی ،یعنی علوم رفتاری -اجتماعی ،مانند اقتصاد ،جامعهشناسی،
مدیریت ،علوم سیاسی ،روانشناسی و علوم تربیتی است که تعبیر «علوم اجتماعی» را برای آنها به
کار میبریم .علوم اجتماعی در دنیای کنونی سه فعالیت اصلی را انجام میدهند که عبارت است از: