Page 53 - Book Harf Bartar Koli
P. 53

‫پ) یادداشتها ‪51‬‬

‫جایگاه‪ ،‬نقش و سرمایۀ اجتماعی برجسته این نهاد که بخش عمدهای از آن مرهون حمایتهای‬
‫بیشائبه ایشان نسبت به این نهاد است‪ ،‬میفرمایند‪« :‬جهاددانشگاهی میتواند آن دستگاهی باشد که‬
‫این موج جوان تحصیلکن دانشجوی کشور را در داخل دانشگاهها هدایت کند و اینها را به پختگی‬
‫و کمال لازم برساند‪ ».‬پاسخ به این انتظار و مطالبه یعنی ایجاد فضایی برای حضور دانشجویان در‬
‫جهاددانشگاهی برای تمرین فعالیتهای اجتماعی‪ ،‬فرهنگی و مدنی و رسیدن به پختگی و کمال‪،‬‬

                                                    ‫همچنان باید با قوت و قدرت دنبال شود‪.‬‬
‫پیشینۀ جهاددانشگاهی هم به لحاظ تأسیس و هم به لحاظ توسعه و پایداری ساختاری و سازمانی‬
‫بهعنوان نهادی برآمده از انقلاب فرهنگی و با خاستگاه دانشگاهی بیانگر آن است که حضور دانشجویی‬
‫همواره با مراحل رشد و بالندگی آن عجین بوده است‪ .‬دانشجویان حضور در جهاددانشگاهی را به مثابۀ‬
‫فرصتی طلایی برای توانمندسازی‪ ،‬ایدهپردازی و اجرای ایدههای خود میدیدند و همچنان نیز میبینند‪.‬‬
‫این هدف‪ ،‬آن اندازه مهم و محوری بوده است که برای نگاه تخصصیتر به آن‪ ،‬ساختارسازی هم در درون‬
‫نهاد انجام شد‪ .‬به باورم‪ ،‬کسانی که در سودای کمرنگکردن یا خدای ناکرده حذف مأموریتهای فرهنگی‬
‫جهاددانشگاهی هستند‪ ،‬در خوشبینانهترین حالت‪ ،‬ناآگاه هستند و در بدبینانهترین حالت‪ ،‬میتوان در‬

                            ‫حسن نیت آنها نسبت به جامعه جوان و دانشجوی کشور تردید داشت‪.‬‬
‫سازمان دانشجویان قبل از فرصتسازیها برای دانشجویان و جوانان کشور‪ ،‬یک نهاد وحید است؛‬
‫فضایی برای هدفسازی‪ ،‬خطمشینویسی‪ ،‬تیمسازی‪ ،‬انجام کارجمعی‪ ،‬ایدهپردازی‪ ،‬اجرای ایدهها‪،‬‬
‫مشق مدیریت در پیگیری اهداف و بهفعلیترساندن استعدادهای جوانان و دانشجویان‪ .‬جوانبودن‬
‫سازمان دانشجویان‪ ،‬همافقبودن این نهاد با نگاه علمی‪ ،‬فرهنگی و فکری دانشجویان‪ ،‬آمادگی پذیرش‬
‫و مدیریت ریسک فعالیتهای دانشجویی و تلاش برای پرهیز از سیاستزدگی و جناحگرایی از‬
‫مزیتهای برجسته سازمان دانشجویان این نهاد است‪ .‬اگر این ویژگیها را در کنار انقلابیبودن‬
‫جهاددانشگاهی و وابستگی و دلبستگی به آرمانهای انقلاب اسلامی‪ ،‬امام راحل(ره) و مقام معظم‬
‫رهبری(مدظلهالعالی)‪ ،‬فرهنگ برجسته جهادی حاکم بر این نهاد‪ ،‬سرمایههای علمی و انسانی جهادی‪،‬‬
‫اعتماد جامعه دانشجویی و دانشگاهی و نظام مشارکتی و شورایی جاافتاده در آن بگذاریم‪ ،‬آن وقت‬
‫میتوانیم ادعا کنیم که ترازی از یک نهاد پویا و پربار را پیشرو داریم‪ .‬نهادی که رمز شادابی‪ ،‬نوآوری‬
‫و پویایی خود را در گرو ارتباط و حضور در دانشگاه و جذب دانشجویان مستعد و پرانگیزه میبیند‪.‬‬
‫بیشک بدون حضور سازمان دانشجویان با مأموریت سازماندهی دانشجویان علاقهمند به همکاری و‬
‫عضویت افتخاری در جهاددانشگاهی‪ ،‬این نهاد یکی از مهمترین مزیتهای خود‪ ،‬یعنی امکان ارتباط‬
‫ساختاری و تشکیلاتی با جامعه جوان و دانشجویی کشور را از دست میدهد‪ .‬ازدسترفتن این مزیت‬
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58