Page 57 - Book Harf Bartar Koli
P. 57

‫پ) یادداشتها ‪55‬‬

      ‫استمرار هویتی و بقای ذات ِی سازمان دانشجویان به ارتباط وثیق‪،‬‬
             ‫سامانیافته و نهادمند با دانشجویان وابسته است‬

                                        ‫عیسی علیزاده‪‬‬

‫جهاددانشگاهی بهمثابۀ نهاد انقلاب ِی برآمده از بدنۀ دانشگاه‪ ،‬همواره پیوندی ناگسستنی با نهاد آموزش‬
‫عالی و بازیگران این عرصه‪ ،‬بهویژه استادان و دانشجویان داشته است‪ .‬مؤسسانِ نخستی ِن‬
‫جهاددانشگاهی دانشجویانی بودند که با لبیک به انقلاب اسلامی و بنیانگذار کبیر آن‪ ،‬برای پیشبرد‬
‫اهداف بلند این انقلاب در عرصۀ آموزش عالی کشور‪ ،‬همگام با ستاد انقلاب فرهنگی‪ ،‬جهاددانشگاهی‬
‫را بنیان نهادند تا به گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیۀ تتبع و استعدادها در سطح جامعه برای‬
‫نیل به خوداتکایی کمک کنند و در راه توسعۀ امور فرهنگی در سطح جامعه بهخصوص برای نسل‬
‫جوان گام بردارند و به گسترش طرحهای کاربردی و نیمهصنعتی یاری رسانند‪ .‬یکی از وظایف اصلیِ‬
‫جهاددانشگاهی که در اساسنامۀ آن به صراحت بیان شده است‪ ،‬حمایت‪ ،‬تشویق و جذب دانشجویان‬
‫و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامهریزی و ایجاد شرایط و امکانات لازم بهمنظور فراهمآوردنِ زمینۀ‬
‫فعالیتهای علمی و پژوهش ِی آنان بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه است‪.‬‬
‫ازاینرو‪ ،‬استمرار هویتی و بقای ذات ِی این مجموعه‪ ،‬به ارتباط وثیق‪ ،‬سامانیافته و نهادمند با دانشجویان‬
‫وابسته است‪ .‬هر زمان‪ ،‬این ارتباط و پیوند کمرنگ شود‪ ،‬جهاددانشگاهی آسیبپذیر خواهد شد و هر‬
‫زمان‪ ،‬جامعۀ دانشگاهی و دانشجویی کشور خود را بخشی از بدنۀ نیرومند جهاددانشگاهی بپندارد‪،‬‬
‫آن را به درختی تناور مبدل خواهد ساخت که در برابر طوفان حوادث ایستادگی خواهد کرد و همچنان‬
‫خواهد بالید‪ .‬با نگاه به این ضرورت بود که مسئولان جهاددانشگاهی در مقطعی از تاریخ معاصر ایران‬
‫که جامعۀ دانشجویی کشور در اوج بالندگی خود قرار داشت‪ ،‬تصمیم گرفتند سازمان دانشجویان را‬
‫در مجموعۀ معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تأسیس کنند‪ .‬هرچند این سازمان زیرمجموعۀ معاونت‬

                                                 ‫‪ ‬معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سالهای ‪ ۱۳97‬تا ‪۱۴۰۰‬‬
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62