Page 57 - Book Harf Bartar Koli
P. 57
پ) یادداشتها 55
استمرار هویتی و بقای ذات ِی سازمان دانشجویان به ارتباط وثیق،
سامانیافته و نهادمند با دانشجویان وابسته است
عیسی علیزاده
جهاددانشگاهی بهمثابۀ نهاد انقلاب ِی برآمده از بدنۀ دانشگاه ،همواره پیوندی ناگسستنی با نهاد آموزش
عالی و بازیگران این عرصه ،بهویژه استادان و دانشجویان داشته است .مؤسسانِ نخستی ِن
جهاددانشگاهی دانشجویانی بودند که با لبیک به انقلاب اسلامی و بنیانگذار کبیر آن ،برای پیشبرد
اهداف بلند این انقلاب در عرصۀ آموزش عالی کشور ،همگام با ستاد انقلاب فرهنگی ،جهاددانشگاهی
را بنیان نهادند تا به گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیۀ تتبع و استعدادها در سطح جامعه برای
نیل به خوداتکایی کمک کنند و در راه توسعۀ امور فرهنگی در سطح جامعه بهخصوص برای نسل
جوان گام بردارند و به گسترش طرحهای کاربردی و نیمهصنعتی یاری رسانند .یکی از وظایف اصلیِ
جهاددانشگاهی که در اساسنامۀ آن به صراحت بیان شده است ،حمایت ،تشویق و جذب دانشجویان
و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامهریزی و ایجاد شرایط و امکانات لازم بهمنظور فراهمآوردنِ زمینۀ
فعالیتهای علمی و پژوهش ِی آنان بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه است.
ازاینرو ،استمرار هویتی و بقای ذات ِی این مجموعه ،به ارتباط وثیق ،سامانیافته و نهادمند با دانشجویان
وابسته است .هر زمان ،این ارتباط و پیوند کمرنگ شود ،جهاددانشگاهی آسیبپذیر خواهد شد و هر
زمان ،جامعۀ دانشگاهی و دانشجویی کشور خود را بخشی از بدنۀ نیرومند جهاددانشگاهی بپندارد،
آن را به درختی تناور مبدل خواهد ساخت که در برابر طوفان حوادث ایستادگی خواهد کرد و همچنان
خواهد بالید .با نگاه به این ضرورت بود که مسئولان جهاددانشگاهی در مقطعی از تاریخ معاصر ایران
که جامعۀ دانشجویی کشور در اوج بالندگی خود قرار داشت ،تصمیم گرفتند سازمان دانشجویان را
در مجموعۀ معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تأسیس کنند .هرچند این سازمان زیرمجموعۀ معاونت
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سالهای ۱۳97تا ۱۴۰۰