Page 130 - Book Harf Bartar Koli
P. 130

‫حرفِ برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران‬  ‫‪128‬‬

‫فعالیت صادقانه همکاران سازمان در طول سالها‪ ،‬مصداق بارز ازخودگذشتگی و تعهد به خدمت بوده‬
‫است و جا دارد به نوبۀ خود‪ ،‬ضمن آرزوی تندرستی‪ ،‬از تلاشهای همه مدیران و اعضای سابق و فعلی‬
‫سازمان و بخصوص شعب سازمان که در خط مقدم جهاد و تلاش مخلصانه و گمنام هستند و همچنین‪،‬‬
‫وزارتخانهها‪ ،‬نهادها‪ ،‬سازمانها و دانشگاههای سراسر کشور که در تمام این سالها صادقانه پشتیبان‬
‫و حامی فعالیتهای فرهنگی سازمان دانشجویان بودند‪ ،‬قدردانی و تشکر نمایم‪ .‬امیدوارم در‬
‫بیستوششمین سالگرد تأسیس این سازمان‪ ،‬بتوانیم با همتی مضاعف و با همدلی و وفاق‪ ،‬ضمن‬
‫کمک به تحقق هدف مهم کنونی جهاددانشگاهی که همانا نوآوریهای مدام در فعالیتهاست‪،‬‬
‫همچنان در راستای تحقق اهداف مترتب بر فعالیتهای دانشجویی در دانشگاهها به سهم خود گام‬

                                                                          ‫برداریم‪ .‬انشاءالله‬
‫نکتۀ دیگری که لازم میبینم تا در اینجا ذکر کنم این است که من نسبت به اعضای سازمان‬
‫دانشجویان در دورههای مختلف نگاه مثبتی داشته و دارم‪ .‬اما به نظر من‪ ،‬سازمان دانشجویان در‬

           ‫دورههای مختلف نتوانسته است به وظایفی که برعهده آن قرار داده شده بود‪ ،‬عمل کند‪.‬‬
‫واقعیت این است که سازمان دانشجویان در مقایسه با دیگر سازمانها و مراکز فرهنگی که همزمان‬
‫و یا حتی بعد از آن تشکیل شده‪ ،‬دچار عقبماندگیهای جدی در ساختار‪ ،‬نیروی انسانی‪ ،‬بودجه و ‪...‬‬
‫است و هنوز بعد از بیش از یک ربع قرن فعالیت‪ ،‬نتوانسته نه در درون جهاددانشگاهی و نه در بیرون‬
‫جهاددانشگاهی یعنی در بین نهادهای دانشگاهی و فرادانشگاهی و غیرانتفاعی فرهنگی‪ ،‬جایگاهی را‬

                                                     ‫که شایسته آن بوده است‪ ،‬به دست آورد‪.‬‬
‫این مجموعه به دلیل برخی سو ِءمدیریتها‪ ،‬و در عین حال بیمهریها حتی از داشتن فضای فیزیکی‬
‫مناسب هم محروم است‪ .‬برای اینکه به عمق این وضعیت پی ببرید‪ ،‬وضعیت سازمان دانشجویان را با‬
‫سازمانها و مراکز دیگر فرهنگی ایسنا‪ ،‬ایسپا‪ ،‬سازمان فعالیتهای قرآنی و ‪ ...‬مقایسه کنید‪ .‬به نظرم اعضای‬
‫سازمان‪ ،‬عموم ًا افراد خدوم و زحمتکش و دغدغهمندی هستند که در طول سالهایی با سو ِء مدیریت و‬

                                                                     ‫بیمهری روبهرو بودهاند‪.‬‬
‫راهبری درست سازمان دانشجویان‪ ،‬نیازمند مدیریت شایستۀ فکری و اجرایی است‪ .‬صفاتی مثل اجرایی و‬

‫فکری صفاتی هستند که به یک موصوف وصل میشود و آن موصوف کلمه «مدیر» است؛ یعنی ابتدا یک‬

     ‫فرد باید «مدیر» باشد و بعد‪ ،‬راجع به اینکه مثل ًا مدیر اجرایی است یا فکری یا هر دو صحبت کنیم‪.‬‬

‫متأسفانه با صد افسوس سازمان دانشجویان در مقاطعی دچار ناکارآمدی شده است و در برخی‬
‫مقاطع‪ ،‬دچار سیاسیبازیها و سیاسیکاریهایی شده است که آسیب آن بسیار جدی بوده است و‬
‫سازمان‪ ،‬مقاطعی نیز یک سازمان خموده و غیرخلاق بوده که هیچ نوآوری در آن انجام نشده است‪.‬‬
‫آخرین نوآوری سازمان به بیش از َده سال قبل برمیگردد که همان مسابقات مناظره دانشجویی است‪.‬‬
   125   126   127   128   129   130   131   132