Page 128 - Book Harf Bartar Koli
P. 128
حرفِ برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران 126
است و تلاش بر این است که از انعقاد تفاهمنامههایی که به مرحلۀ عمل و اجرا نمیرسند خودداری
شود .از سوی دیگر ،شعب سازمان هم به تناسب نوع کار و موضوعات مدنظر با دستگاههای ملی و
استانی تعامل دارند.
با توجه به شرایط کنونی دانشگاهها و نیازهای نسل جدید و دانشجویان این سالها ،نقشآفرینی
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در فضای دانشگاهها چه میتواند باشد؟
برای پاسخ به این پرسش ،نخست باید تصویری کلی از مأموریتهای اصلی دانشگاهها داشته باشیم.
دانشگاهها معمول ًا به سه نسل تقسیمبندی میشوند؛ نسل اول که دانشگاههای آموزشمحور هستند
و در آنها صرف ًا آموزش و اعطای مدرک مطرح است؛ دانشگاه نسل دوم که دانشگاههای پژوهشمحور
هستند و در آنها توجه بیشتری پژوهش و کاربردیسازی پژوهش توجه میشود و دانشگاههای نسل
سوم که کارآفرینمحور هستند و دانشگاه صرفاً مکانی برای یادگیری و حتی انجام پروژههای تحقیقاتی
نیست ،بلکه دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین علاوه بر موارد گفتهشده ،تمرکزش بر تجاریسازی علم،
نوآوری و کارآفرینی است؛ لذا به نظر من ،ما برای انجام کارهای فرهنگی برای دانشجویان باید به این
نکته و دانشگاه به معنای نسل سومی آن توجه داشته باشیم و برنامهها و طرحهای فرهنگی خود را
با این ملاحظه مهم تهیه و تدوین کنیم؛ لذا یکی از دغدغههای مهم و اصلی سازمان در آینده
کارآفرینی و ارزشآفرینی است و از سوی دیگر توجه به نوآوریها هم در این چهارچوب مطرح و مورد
توجه خواهد بود.
با توجه به رویکردهای جهاددانشگاهی ،نقشآفرینی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی چه
میتواند باشد؟
چنانکه گفتید ،در دورة کنونی ،راهبرد کلان و اصلی جهاددانشگاهی تبدیلشدن به محفلی امن برای
رشد و نمو نخبگانی ایرانی است تا محمل و جایگاهی برای نوآوری و خدمت فنّاورانه و دانشبنیان
باشد و تلاش سازمان دانشجویان ایران نقشآفرینی برای تحقق این زیستبوم نوآورانه و نخبگانی
است تا سازمان از طریق شبکههایی که در سطح کشور دارد ،دانشجویان مستعد را جذب
جهاددانشگاهی کند؛ لذا ما شعار بیستوششمین سالگرد تأسیس سازمان را «سازمان دانشجویان
ایران ،درگاه ورود دانشجویان به زیستبوم علمی -فرهنگی جهاددانشگاهی» قرار دادهایم تا انشاءالله
دانشجویان ،ف ّناوران جوان و دانشجویان نخبه از طریق درگاه سازمان جذب جهاد بشوند و سازمان