Page 125 - Book Harf Bartar Koli
P. 125

‫ت) مصاحبهها ‪123‬‬

          ‫آیا این سازمان توانسته است به سیاستها و هدفگذاریهای اولیه خود دست پیدا کند؟‬

‫دربارة پرسش شما دو مسئله مطرح است‪ :‬رشد و توسعه کمی و فعالیتهای کیفی‪ .‬در حوزه کمی اکنون‬
‫در نقطهای قرار داریم که در تمام استانها شعبههای این سازمان ایجاد شده است‪ .‬این رشد بسیار خوبی‬
‫است که از زمان تأسیس سازمان با یک شعبه در تهران‪ ،‬اکنون ‪ ۴5‬شعبه در سراسر کشور با دریافت‬
‫مجوزهای لازم از جهاددانشگاهی ایجاد شده است و این شعب فعال هستند و در زیرمجموعۀ این شعب‪،‬‬
‫‪ ۱۴2‬کانون دانشجویی فعال هم تشکیل شده است‪ .‬سازمان دانشجویان پنج مرکز و پنج دبیرخانه هم‬
‫دارد که فعالیتهای مختلفی در این مراکز در حال انجام است‪« :‬مرکز ملی گفتوگو‪ ،‬مناظره و‬
‫آزاداندیشی دانشجویان ایران‪ ،‬مرکز فرهنگی ‪ -‬دانشجویی امام‪ ،‬ولایت فقیه و انقلاب اسلامی‪ ،‬مرکز‬
‫گردشگری علمی ‪ -‬فرهنگی دانشجویان ایران‪ ،‬مرکز فعالیتهای محیط زیستی دانشجویان ایران و مرکز‬
‫تازه تأسیس آفرینشهای ادبی و هنری دانشجویان»‪ .‬حجم زیادی از فعالیتهای دانشجویی علاوه بر‬
‫این مراکز‪ ،‬در دبیرخانههای این سازمان برنامهریزی و در حال انجام است؛ مانند دبیرخانۀ دانشجویی‬
‫حمایت از محرومان (آغاز فعالیت از سال ‪ ،)۱۳۸۴‬دبیرخانۀ نکوداشت مفاخر ایران اسلامی (آغاز فعالیت‬
‫از سال ‪ ،)۱۳۸۶‬دبیرخانۀ بازیپردازی در حوزه فعالیت بازیهای رومیزی (آغاز فعالیت از سال ‪،)۱۳9۸‬‬
‫دبیرخانۀ جهاد روایت و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزة دانشگاه و علم (آغاز فعالیت از سال‬

                                   ‫‪ )۱۴۰۰‬و دبیرخانۀ کارآفرینی و نوآوری (آغاز فعالیت ‪.)۱۴۰۱‬‬
‫بههرحال‪ ،‬بیستوپنج سال از فعالیت این سازمان میگذرد و خود سازمان برای انجام مأموریتهای‬
‫درنظرگرفتهشده‪ ،‬برنامهریزیهایی دارد‪ .‬در حال حاضر‪ ،‬ما فعالیتهایمان را تخصصیتر‪ ،‬مشخصتر و‬

           ‫به تناسب مقتضیات امروز و مطالبات و خواستههای دانشجویان کنونی‪ ،‬تنظیم میکنیم‪.‬‬

‫دربارة توسعۀ کمی مواردی را مطرح کردید‪ ،‬سازمان از منظر کیفی و اقدامات نوآورانه چه اقداماتی‬

                                                                                       ‫انجام شد؟‬

‫جهاددانشگاهی همیشه یک نهاد نوآور بوده و سیاست تسری فرهنگ نوآوری از اولویتهای این نهاد‬
‫است و سازمان دانشجویان هم این رویکرد را دارد و تقریباً در همه حوزههای فعالیت‪ ،‬نگاه نوآورانه و‬
‫نهادینهکردن آن‪ ،‬در سطح دانشگاههای کشور وجود داشته است؛ بهعنوان مثال‪ ،‬در سال ‪ ۱۳9۱‬که‬
‫«مرکز مناظرههای دانشجویی» راهاندازی شد‪ ،‬اولین کاری بود که در حوزه آزاداندیشی در سطح‬
‫دانشگاهها رقم خورد‪ .‬اکنون دوازده دوره از برگزاری این مناظرهها میگذرد و هر سال حدود نهصد‬
‫گروه چهارنفره دانشجویی در این رویداد فرهنگی شرکت دارند‪ .‬در قالب مرکز گردشگری علمی ‪-‬‬
‫فرهنگی هم نوزده دوره «طرح ملی ایران مرز پرگهر» با هدف برگزاری اردوهای دانشجویی به مقصد‬
‫پروژههای علمی ‪ -‬تحقیقاتی برگزار شده است‪ .‬کلیۀ این فعالیتهای فرهنگی با هدف تقویت روحیۀ‬
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130