Page 59 - Book Harf Bartar Koli
P. 59
پ) یادداشتها 57
سازمان دانشجویان« ،درگاه شناسایی استعدادها»
جمال رحیمیان
جامعۀ دانشجویی دریای بیپایانی از استعدادهاست .شناسایی این استعدادها مستلزم داشتن دانشی
به همان وسعت و تجربهای زیسته است و چون استعدادهای دانشجویی ،متنوع ،متکثر و گاه پنهاناند،
دیدن و شناخت آنها با چشمی ساده و رویهای معمول امکانپذیر نیست؛ بلکه نیازمند داشتن «چشم
مرکب» و تیزبین است تا با رسوخ به ژرفای این دریا ،به تحقق دستاوردی مهم امید داشت .تغییرات
مداوم اجتماعی ،نو شدن پیاپی دانشجویان و نیازهای جامعه بر پیچیدگی شیوة تعامل با دانشجویان
میافزاید و ازاینرو ،شاید هیچگاه نتوان به گسترة کامل این دانش و زوایای گوناگون استعدادهای
دانشجویی دست پیدا کرد ،اما:
آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید
جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس تاکنون نشان داده است که بستر گشودن افقهای نو برای کمک
به جامعه و پیشرفت و تعالی کشور است و در این راستا در عمر ۴۴سالۀ خود ،طیف متنوعی از
سازمانهای علمی ،فرهنگی و پژوهشی را بنا نهاده است تا هریک با درپیشگرفتن مأموریت معین،
به قدر توان و بضاعت خود ،پیوند میان جامعه و دانشگاه را تقویت کنند« .سازمان دانشجویان
جهاددانشگاهی» یکی از سازمانهای زیرمجموعۀ معاونت فرهنگی است که از ۱5مهر ماه سال ۱۳77
تاکنون ،بهمثابۀ درگاه شناسایی استعدادهای دانشجویی در نظر گرفته شده است .دفاتر دانشگاهی
این سازمان در معاونتهای فرهنگی سراسر کشور ،نخستین بستر آشنایی دانشجویان با
جهاددانشگاهی و فعالیتهای متنوع آن هستند .فرقی نمیکند که دانشجو در چه رشته و گرایشی
درس میخواند ،زیرا جهاددانشگاهی به تناسب فعالیتهای علمی و پژوهشی هر دانشگاهی ،آمادگی
دارد تا راهی برای رسوخ و ترویج آن فعالیتها در سطح جامعه پیدا کند .در این میان ،فعالیت
اجتماعی ،فرهنگی و هنری زبان مشترکی است که دانشجویان را از قید و بند رشتههای دانشگاهی
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سالهای ۱۴۰۰تا ۱۴۰۱