Page 59 - Book Harf Bartar Koli
P. 59

‫پ) یادداشتها ‪57‬‬

             ‫سازمان دانشجویان‪« ،‬درگاه شناسایی استعدادها»‬

                                        ‫جمال رحیمیان‪‬‬

‫جامعۀ دانشجویی دریای بیپایانی از استعدادهاست‪ .‬شناسایی این استعدادها مستلزم داشتن دانشی‬
‫به همان وسعت و تجربهای زیسته است و چون استعدادهای دانشجویی‪ ،‬متنوع‪ ،‬متکثر و گاه پنهاناند‪،‬‬
‫دیدن و شناخت آنها با چشمی ساده و رویهای معمول امکانپذیر نیست؛ بلکه نیازمند داشتن «چشم‬
‫مرکب» و تیزبین است تا با رسوخ به ژرفای این دریا‪ ،‬به تحقق دستاوردی مهم امید داشت‪ .‬تغییرات‬
‫مداوم اجتماعی‪ ،‬نو شدن پیاپی دانشجویان و نیازهای جامعه بر پیچیدگی شیوة تعامل با دانشجویان‬
‫میافزاید و ازاینرو‪ ،‬شاید هیچگاه نتوان به گسترة کامل این دانش و زوایای گوناگون استعدادهای‬

                                                              ‫دانشجویی دست پیدا کرد‪ ،‬اما‪:‬‬
               ‫آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید‬
‫جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس تاکنون نشان داده است که بستر گشودن افقهای نو برای کمک‬
‫به جامعه و پیشرفت و تعالی کشور است و در این راستا در عمر ‪ ۴۴‬سالۀ خود‪ ،‬طیف متنوعی از‬
‫سازمانهای علمی‪ ،‬فرهنگی و پژوهشی را بنا نهاده است تا هریک با درپیشگرفتن مأموریت معین‪،‬‬
‫به قدر توان و بضاعت خود‪ ،‬پیوند میان جامعه و دانشگاه را تقویت کنند‪« .‬سازمان دانشجویان‬
‫جهاددانشگاهی» یکی از سازمانهای زیرمجموعۀ معاونت فرهنگی است که از ‪ ۱5‬مهر ماه سال ‪۱۳77‬‬
‫تاکنون‪ ،‬بهمثابۀ درگاه شناسایی استعدادهای دانشجویی در نظر گرفته شده است‪ .‬دفاتر دانشگاهی‬
‫این سازمان در معاونتهای فرهنگی سراسر کشور‪ ،‬نخستین بستر آشنایی دانشجویان با‬
‫جهاددانشگاهی و فعالیتهای متنوع آن هستند‪ .‬فرقی نمیکند که دانشجو در چه رشته و گرایشی‬
‫درس میخواند‪ ،‬زیرا جهاددانشگاهی به تناسب فعالیتهای علمی و پژوهشی هر دانشگاهی‪ ،‬آمادگی‬
‫دارد تا راهی برای رسوخ و ترویج آن فعالیتها در سطح جامعه پیدا کند‪ .‬در این میان‪ ،‬فعالیت‬
‫اجتماعی‪ ،‬فرهنگی و هنری زبان مشترکی است که دانشجویان را از قید و بند رشتههای دانشگاهی‬

                                                  ‫‪ ‬معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سالهای ‪ ۱۴۰۰‬تا ‪۱۴۰۱‬‬
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64