Page 116 - Book Harf Bartar Koli
P. 116

‫حر ِف برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران‬  ‫‪114‬‬

‫مانند آقای صادق بابائی و شاکری مزینانی و بسیاری عزیزان و مدیران شعب در سراسر کشور‪ ،‬شبکه‬
‫ماندگاری شکل بگیرد که در خیلی موارد بدون همراهی جهاد هم این شبکه در ارتباط با دیگر‬
‫گروههای فعال در سطح کشور در مسائل مهم مؤثر واقع شد و بهنوعی ظرفیت واقعی فعالیتهای‬
‫زیستمحیطی دانشجویان از یک حوزه تکرشتهای بسیار فراتر رفت و اثرات خوبی در جریانسازی‬

                              ‫اهمیت موضوع در دانشگاه و حتی بیرون فضای دانشگاهی داشت‪.‬‬
‫در کنار این بحثها‪ ،‬موضوع شبکهسازی بود که در قدم اول باید کانونها را احیا میکردیم و‬
‫ساختاربندی کنیم‪ .‬بعد باید میرفتیم سراغ ساختار آزاد و بعد هم به معنای واقعی به شبکه تبدیلش‬
‫میکردیم و در وهلۀ اول‪ ،‬احیای حدود چهل کانون با واحدهای ساختاری به بیش از صد کانون رسید‪.‬‬
‫بعد با حداقلهایی که داشتیم شروع کردیم به ساماندهی خود کانونها و اعضای آنها‪ .‬همزمان‬
‫همایش محیطزیست لرستان را داشتیم و تا سال ‪ ۱۳9۶‬و ‪ ۱۳97‬در این عرصه با تلاشهای عزیزانی‬
‫مانند عبدالماجد حمیدیان و حامد علیویردیلو و خانم چاوشیان و خیلی عزیزان دیگر‪ ،‬پیشرفتهای‬

                                                           ‫جدیای در این حوزه اتفاق افتاد‪.‬‬
‫در فاز سوم هم از سال ‪ ،۱۳97‬در کنار گسترش شبکهسازی کانونهای سازمان در شعب در‬
‫دوران معاونت فرهنگی مهندس زجاجی و بعد جناب دکتر علیزاده بحث نوآوری اجتماعی و بازیهای‬
‫محیطی را بهعنوان شبکه برنامههای جدید در پیش گرفتیم‪ ،‬اما سیاستهای جدی فرهنگی‬
‫جهاددانشگاهی در برنامه ادغام چالشهای فراوانی در این مسیر ایجاد کرده بود که برای سازمان‬
‫خیلی موانع و مشکلاتی هم در تعامل با باقی حوزههای جهاددانشگاهی ایجاد شده بود و به نظرم‬

                          ‫خیلی از زمان و برنامههای تیم سازمان در جهت تسهیل این روند بود‪.‬‬
‫موضوع بازیهای خلاق با هدف نشاط دانشجویی بود که آقای علی طباطبایی آمد و یک جریانی‬
‫را شروع کرد که خدا را شکر ظرفیت جدیدی در فضای فعالیتهای دانشجویی جهاد بود‪ .‬در بحث‬
‫مناظرههای دانشجویی هم در جهت توسعه این زیرساخت‪ ،‬مرکز مناظره به همت سرکار خانم‬
‫شاهنظری که سالها در این حوزه تلاش زیادی داشتند با همکاری دیگر همکاران راهاندازی شد و‬
‫مسابقات مناظرة انگلیسی را خیلی جدی پیگیری کردیم با هدف بینالمللیکردن و کارهای جدی‬

                                                           ‫مطالعاتی در این زمینه انجام شد‪.‬‬

                                                                ‫چه شد که شما از سازمان رفتید؟‬

‫اول اینکه حدود شش سال سازمان دانشجویان بودم و مدت کمی نبود‪ .‬سازمان جایی نبود که بخواهم‬
‫بیش از این فعالیت کنم‪ ،‬نه برای خودم و نه برای سازمان‪ .‬درست است که اگر بلندمدت بمانی‪،‬‬
‫میتوانی خیلی کارها را انجام دهی و به نتیجه برسانی‪ .‬حضور بلندمدت به سازمان کمک کرد مناظره‬
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121