Page 124 - Book Harf Bartar Koli
P. 124

‫حر ِف برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران‬  ‫‪122‬‬

‫نهادهایی است که در سطح دانشگاههای ایران فعالیت دارد و این تلاشها در طول این سالها در َاشکال‬
‫فعالیتهای ناظر بر الگوسازی و رشد فردی مانند مجموعهرویدادهای مربوط به نکوداشت مفاخر و‬
‫نوآوران ایرانزمین؛ فعالیتهای اجتماعی مانند مجموعهرویدادهای حمایت از محی ِطزیست و استفاده از‬
‫متخصصان و نوآوران برای حل مسائل این حوزه در قالب همایش‪ ،‬نشست و گردهمایی و نهایت ًا‬
‫فعالیتهای آموزشی و پژوهشی که مسابقات ملی مناظره و برگزاری رویدادهای کارآفرینانه و نوآورانه‬
‫«اکسیر» از شمار آنها هستند‪ ،‬صورت گرفته است که بیان کامل این دستاوردها و اقدامات در این‬
‫مجمل نمیگنجد‪ .‬بههرحال سازمان در طول این سالها با شدت و ضعف تلاش داشته است تا یک‬

              ‫سازمان چابک و ایدهپرداز فرهنگی بر اساس نیازهای روز و برای پاسخ به مسائل باشد‪.‬‬
‫با بیان این مقدمه‪ ،‬باید گفت که ضرورت اصلی ایجاد این سازمان به ماهیت و نوع رویکرد و عمل‬
‫خود جهاددانشگاهی برمیگشت‪ .‬جهاددانشگاهی نیروهای خود را از میان دانشجویان همکار با جهاد‬
‫که واجد ویژگیهایی چون تعهد‪ ،‬خلاقیت‪ ،‬دغدغهمندی‪ ،‬باورمندی به امام‪ ،‬انقلاب اسلامی و‬
‫ولایتفقیه و مسئولیتپذیری بودند‪ ،‬جذب میکرد و در همان دههای که گفتیم‪ ،‬قرار بر این شد که‬
‫سازمان دانشجویان ایران در قالب مأموریتی مشخص و بهصورت نظاممند‪ ،‬دانشجویان با این ویژگیها‬
‫را جذب کند و در قالب شبکهها و نظامات و برنامههای مشخص به پروردگی و پختگی نسبی برساند‪.‬‬
‫لذا این دانشجویان بعدها و با افزایش تجربه در جهاددانشگاهی جذب میشدند تا بتوانند در سطح و‬
‫ساحتی دیگر‪ ،‬کمککننده مسیر نوآوری و پیشرفت کشور باشند و یاریگر برای رفع چالشها و‬
‫نیازهای علمی‪ ،‬اجتماعی و فرهنگی مناطق گوناگون کشور و مشارکت جدی و اثربخش در حل مسائل‬

                                                                             ‫داشته باشند‪.‬‬
‫مهمترین منشور و راهنمای کلان برنامهریزی و عمل ما‪ ،‬بهعنوان بخشی از نهاد جهاددانشگاهی‪ ،‬در‬
‫پیگیری و راهبری برنامههای فرهنگی ویژه دانشجویان سراسر کشور‪ ،‬بیانات ارزشمند و حکیمانۀ مقام‬
‫معظم رهبری است که در دیدار با اعضای شورای مرکزی جهاددانشگاهی در سال ‪ ۱۳۶9‬بیان فرمودند‪:‬‬
‫«جهاددانشگاهی میتواند آن دستگاهی باشد که این مو ِج جوا ِن تحصیل ُک ِن دانشجوی کشور را در داخل‬
‫دانشگاهها هدایت کند و اینها را به پختگی و کمال لازم برساند‪ .‬دستگاه رسمی دولتی و یا وزارت‪،‬‬
‫هرچه هم که از لحاظ مدیران و مسئولان‪ ،‬موردپسند و قبول باشد‪ ،‬باز جهاددانشگاهی‪ ،‬یک حالت‬
‫خودمانیتر و صمیمیتری نسبت به این قضیه دارد و ترکیبش‪ ،‬ترکیب جوانتری است و اساس ًا گویا بنا‬
‫شده‪ ،‬برای همین که با دانشجویان ارتباط داشته باشد‪ ،‬از دانشجویان باشد‪ ،‬به آنها بپردازد‪ ،‬از زبان‬
‫آنها حرف بزند و به آنها توصیه بکند‪ .‬مسئلهاش‪ ،‬مسئلۀ دانشجویان است و این کار‪ ،‬از عهدة‬
‫جهاددانشگاهی‪ ،‬بیشتر و بهتر برمیآید‪ ».‬و این بیانات ارجمند‪ ،‬بابی است از جنس آفتاب و واسط العقد‬

   ‫همه آن چیزهایی است که از سازمانی چون سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی‪ ،‬مورد انتظار است‪.‬‬
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129