Page 123 - Book Harf Bartar Koli
P. 123
ت) مصاحبهها 121
لزوم تعریف فعالیتهای نوآورانه ،خلاقانه و موردنیاز سپهر فرهنگی و
دانشجویی کشور برای برگشت سازمان دانشجویان به جایگاه اصلی خود
رضا فریدزاده
به نظر شما ،اساس ًا چه زمینهها و ضرورتهایی موجب راهاندازی سازمان دانشجویان در
جهاددانشگاهی شد؟
اگر نگاهی اجمالی به روند ایجاد و رشد ساختارهای گوناگون در جهاددانشگاهی ،اعم از واحدها ،مراکز،
پژوهشکدهها و ...داشته باشیم ،متوجه این نکته میشویم که ما در اواخر دهۀ هفتاد ،شاهد ایجاد
سازمانها و مراکز فرهنگی در این نهاد میشویم که در نوع خود و در زمانه خود و حتی زمان حال
هم حرکت نوآورانه و پیشرویی در فعالیتهای فرهنگی در سطح کشور محسوب میشد؛ برای نمونه،
تفکر و اقدام برای ایجاد خبرگزاری دانشجویان ایران؛ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران؛ مرکز
گردشگری علمی -فرهنگی دانشجویان ایران؛ مرکز فرهنگی دانشجویی امام ،ولایت فقیه و انقلاب
اسلامی؛ سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ سازمان انتشارات جهاددانشگاهی؛ سازمان توسعه
نوآوریهای علمی دانشجویان کشور و همچنین ،سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به این دوره
برمیگردد و از این باب ،میتوانیم این دوره را دوران شکوفایی مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی بدانیم
و سازمان دانشجویان ایران نیز زاییده این دوران پربرکت رویش نهالهای فرهنگی بود که در ۱5مهر
ماه ۱۳77تأسیس شد.
سازمان دانشجویان در طول این سالها تلاش کرده است تا با جذب دانشجویان متعهد ،خلاق،
دغدغهمند ،خودجوش ،باورمند به امام ،انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و مسئولیتپذیر در مسیر نوآوری
و پیشرفت حرکت کند و برای رفع چالشها و نیازهای علمی ،اجتماعی و فرهنگی کشور مشارکت جدی
و اثربخش داشته باشد .سازمان دانشجویان ایران با داشتن شعب در مراکز استانها و دانشگاههای مادر
و مجموعه کانونهای تخصصی و شبکههای دانشجویی که در سطح کشور دارد ،ازجمله فراگیرترین
رئیس سازمان دانشجویان ایران طی سالهای ۱۳9۰تا ۱۳9۳و رئیس فعلی این سازمان از سال ۱۴۰۰تاکنون