Page 87 - Book Harf Bartar Koli
P. 87

‫ت) مصاحبهها ‪85‬‬

                                  ‫به نظرتان اوج فعالیتهای سازمان دانشجویان چه بود؟‬

‫جهاددانشگاهی شعاری داشت‪« :‬کاری که میکنیم باید خلاقانه و نوآورانه باشد و کاری باشد که‬
‫دیگران انجام نمیدهند‪ ».‬زمانی که ما طرح «مهرباران» را در سال ‪ ۱۳۸۴‬شروع کردیم‪ ،‬به مفهوم‬
‫واقعی کلمه هماندیشی و همنشینی گروههای حمایت از محرومان وجود نداشت‪ .‬هستۀ اصلی فعالیت‬
‫بسیج سازندگی با طرح هجرت‪ ۳‬در تابستان ‪ ۱۳۸5‬شکل گرفت‪ .‬یعنی بعد از مهرباران ‪ ۱‬هرچقدر که‬
‫جلوتر رفتیم‪ ،‬بسیج سازندگی با پشتیبانی لجستیک و پشتوانۀ معنوی که داشت‪ ،‬سریعتر پیش رفت‬
‫تا اردیبهشت ‪ ۱۳۸۸‬که عمل ًا آخرین گردهمایی مهرباران برگزار شد‪ .‬بعد از آن‪ ،‬اگر «مهرباران» تداوم‬
‫پیدا کرد‪ ،‬در ُبعد جشنواره و فرهنگسازی بود‪ .‬در دورههای اخیر هم کارهایی در زمینۀ محرومان با‬
‫برند «مهرباران» انجام شد؛ آن زمان‪ ،‬بحث ما این بود که کسانی که در زمینۀ حمایت از محرومان‬
‫فعالیت میکنند‪ ،‬باید با هم هماندیشی و همکاری داشته باشند و از موازیکاری پرهیز کنند‪ .‬گروهی‬
‫تیم اردوی جهادی بودند‪ ،‬گروهی خیریۀ دانشجویان بودند‪ ،‬یک بخش گروههای خیریۀ هلال احمر‬
‫بودند‪ .‬در کل کشور‪ ۳7 ،‬گروه در زمستان ‪۱۳۸۴‬پیدا کردیم‪ .‬یکی از اقدامات خوب در آن زمان تأکید‬
‫روی مستندسازی بود‪ ،‬چه مستندساز ِی تصویری چه مستندساز ِی مکتوب‪ .‬یعنی فیلم همۀ دورههای‬
‫برگزارشده وجود دارد‪ .‬تمام کلاسها و دورهها ضبط و ثبت شده و بهصورتِ کتاب و مجلد درآمده‬

                                     ‫است‪ .‬به نظرم اوج فعالیت و نقطۀ قوت سازمان اینها بود‪.‬‬
‫البته علاوه بر اینها‪ ،‬اتفاقات ریز و درشت دیگری هم بود که هرکدام بهمثابۀ پازلی بود که مجموع‬
‫این فعالیتها در کنار هم‪ ،‬سازمان را شکل و معنا میداد‪ .‬فرض ًا طرح «حمایت از محرومان» صرف ًا‬
‫گردهمایی «مهرباران» نبود‪ ،‬بلکه نشریۀ وارثین هم در کنارش بود یا اردوهای تخصصی برای‬
‫محرومیتزدایی و اقداماتی که در کنارش انجام گرفت‪ .‬برای برگزاری جشنوارة آن نیز بخشهای‬
‫مختلف مستندسازی‪ ،‬جلسات هفتگی ارتباط با گروههای خیریه و ‪ ...‬همگی ضبط و در قالب‬

                                                             ‫صورتجلسه مستند و ارائه شد‪.‬‬
‫زمانی رفتیم پیش آقای دکتر منتظری و گفتیم دیگر ایدة جدیدی برای ارائه و اجرا نداریم‪ ،‬چه‬
‫کنیم؟ گفت من در شهر گلاسکو که بودم‪ ،‬دیدم طرحی در دانشگاه اجرا میشود که به نظر طرح‬
‫خوبی است‪ .‬بروید تحقیق کنید دقیق ًا چیست؟ دوستان تحقیق کردند و متوجه شدند برنامهای به نام‬
‫‪ debate‬وجود دارد‪ ،‬سپس ترجمهاش کردند و برایش برنامه و شیوهنامه تهیه کردند‪ .‬این کار حدود‬
‫یک سال طول کشید تا به شکل مناظره رسید و تبدیل به یک الگو شد‪ .‬الگویی که برای دانشجویان‬
‫جذاب بود‪ ،‬ضمن آنکه آنان را به سمتی سوق داد که هم برای آیندة خودشان مفید بود و هم برای‬
‫آیندة کشور‪ .‬البته ما طرحها و ایدههای زیادی هم داشتیم که انجام نشد! هر زمان که بودجه و اعتبار‬
‫لازم فراهم میشد‪ ،‬یکی از آنها را عملیاتی میکردیم یا زمانی که یک سازمان نسبت به یک ایده و‬
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92