Page 88 - Book Harf Bartar Koli
P. 88

‫حر ِف برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران‬  ‫‪86‬‬

‫طرح علاقهمندی نشان میداد‪ ،‬آن طرح را اجرایی میکردیم‪ .‬مثل ًا در طرح «مهرباران» ارتباط وسیعی‬
‫با سازمانها‪ ،‬نهادها و ارگانها برقرار شد‪ .‬شاید زمان اجرای برنامه دو یا سه روز بود‪ ،‬ولی تعداد‬
‫قاب ِلتوجهی از سازمانها در سطوح مختلف مدیریتی درگیر برنامه بودند‪ .‬فرضاً لوح تقدیری که ما در‬
‫برنامۀ مهرباران دوم به شرکتکنندگان در گردهمایی دادیم‪ ،‬با امضای سه نفر از مدیران کشور یعنی‬
‫رئیس کمیتۀ امداد امام‪ ،‬رئیس سازمان بهزیستی و رئیس جهاددانشگاهی بود‪ .‬این را در نظر بگیرید‬
‫که برای امضای لوحهای تقدیر از سه تا مدیر در سطوح مختلف مدیریتی کشور چقدر باید رایزنی و‬
‫برنامهریزی درست و دقیقی داشته باشید تا بتوانی لوح را با اسم و امضای سه نفر در موعد مقرر در‬
‫مراسم اختتامیه تقدیم شرکتکنندگان کنید! یا طراحی یک نماد برای مهرباران و یا طراحی و‬
‫آمادهسازی تندیس جشنواره و پوستر جشنواره و دیگر اقدامات و مقدمات کار که همۀ این کارها‬
‫مشارکتی بود و هیچکدام برونسپاری هم نمیشد و نیروهای خودمان با مشارکت و همکاری دیگر‬

                                       ‫سازمانهای متولی باید به نتیجه و سرانجام میرساندند‪.‬‬
‫یکی از اتفاقات جالبی که در مهرباران افتاد‪ ،‬این بود که طراحی پوستر را سپردیم به یکی و ایشان‬
‫پوستر را آماده کرد و ما هم پسندیدیم و مهرباران یک برگزار شد‪ .‬دو روز بعد یکی زنگ زد گفت شما‬
‫آرم ما را دزدیدید! اولش باورمان نشد‪ .‬بعد گفت این آرم جشنوارة رویش هست‪ .‬ما بررسی کردیم‬
‫دیدیم درست است‪ .‬ولی خیلی مناسب برنامۀ مهرباران بود و با آن همخوانی داشت‪ِ .‬انگار دقیقاً برای‬
‫برنامۀ ما طراحی شده بود‪ .‬بعد آرم «مهرباران» را بازطراحی کردیم‪ .‬منظورم این است که برای طراحی‬
‫یک آرم بهظاهر ساده چقدر باید زحمت کشید تا خوب طراحی شود و تبدیل به یک برندی شود که‬

                                                                        ‫دانشجوپسند باشد‪.‬‬

‫نیاز و خواستههای امروز دانشجو با بیست سال پیش تغییر چندانی نداشته است؟ آیا سازمان‬
‫دانشجویان به این منظور تأسیس شده است که بفهمد دانشجویان به چه چیزی علاقه دارند؟ یا‬
‫فلان دورة موسیقی را برای آنها برگزار کند؟ یا اینکه با خلاقیت و نوآوری و با توجه به علایق و‬

                                          ‫نیازهای دانشجویان یك مسیر جدیدی را طراحی کند؟‬

‫یکی از مواردی که در آن زمان (سال ‪ )۱۳9۰‬جزو دغدغههای ما بود و به بودجۀ زیادی نیاز داشت‪،‬‬
‫راهاندازی مجلۀ تصویری بود‪ .‬موضوع ما محرومیتزدایی بود‪ ،‬اما هدف این بود بهجای آنکه گزارش‬
‫مکتوب داشته باشیم‪ ،‬کلیپ درست کنیم‪ .‬سرمقاله و شعر هم بهصورت کلیپ بود‪ .‬اصلاً همۀ خروجی‬
‫فعالیتهایمان شده بود کلیپ! پس به این نتیجه رسیدیم که باید در فضای مجازی و تصویری‬
‫کلیپهای کوتاه ارائه کنیم که قابلیت ارسال با بلوتوث را داشته باشد‪ .‬چون آن زمان نه شبکه مجازی‬
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93