Page 90 - Book Harf Bartar Koli
P. 90

‫حرفِ برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران‬  ‫‪88‬‬

                                           ‫این مرکز ایسیدو مربوط به سازمان دانشجویان هست؟‬

‫دقیق نمیدانم منحل شده یا اینکه با سازمان ادغام شده است؟! در زمینۀ علوم مختلف میتوان تعداد‬
‫بیشماری مسابقه طراحی کرد‪ .‬چه بینرشتهای و چه مختص رشتهها‪ .‬البته انجمن ملی نخبگان آمد‬
‫و این خلأ را پر کرد‪ .‬جمعیت هلال احمر که بودیم‪ ،‬بخشی درگیر طراحی و برگزاری مسابقههای‬
‫نوین برای جوانان و نوجوانان بود‪ .‬برای گروه سنی نوجوان که تازه به سن بلوغ رسیدهاند و به دنبال‬
‫هویت و معرفی خود هستند‪ .‬این گروه دنبال کسب افتخار و سربلندی برای خودشان و خانوادهشان‬
‫و یا کشور هستند و اگر به آنها توجه نشود‪ ،‬از روشهای نادرست برای جلب توجه استفاده میکنند‪.‬‬
‫اگر میبینیم مظاهر خودنمایی نادرست زیاد شده است؛ یعنی این که مظهر خودنماییِ صحیح کم‬
‫بوده یا دشوار بوده که فرد مجبور شده است تا از طریق مظاهر خودنمایی نادرست خودش را نشان‬

                                                                 ‫دهد‪ .‬این خیلی مهم است‪.‬‬
‫یکی از نقاط قوت دکتر منتظری در جهاددانشگاهی به نظرم این بود که جوانها را دید و به آنها‬
‫توجه کرد‪ .‬همان اتفاقی که در جنگ افتاد‪ .‬اکثر فرماندههان ما در جنگ جوانان بیستوچندساله‬
‫بودند‪ .‬در مقابل فرماندهان ارتش عراق چه کسانی بودند؟! قصد مقایسه تکنیکی و یا نقد این دو را‬
‫ندارم‪ .‬اما عرض بنده این است که بالاخره اینها جنگ را اداره کردند‪ .‬اگر الان فردی چهل سال و‬
‫اندی سن داشته باشد و بخواهند مدیریت جایی را به او بسپارند‪ ،‬اکراه دارند! و میگویند هنوز جوان‬
‫است! این خیلی مهم است که به جوانان اعتماد کنیم‪ .‬مدیر بالادستی باید به جوان اعتماد کرده و او‬
‫را حمایت کند‪ .‬حتی ممکن است جوان اشتباه کند و مدیر بالادستی متحمل هزینه شود‪ .‬باید با ایجاد‬
‫یک فضای امن به جوانان فرصت داد تا فعالیت کنند‪ .‬به نظرم قدرت ریسکپذیری جهاددانشگاهی‬
‫برای حمایت از جوانان بهویژه در حوزة اجتماعی کم شده است و دیگر آن حمایتهای قبلی نیست‪.‬‬
‫شاید در سطح سازمان دانشجویان هنوز این وضعیت حاکم باشد‪ ،‬ولی قطعاً در سطح کلان این وضعیت‬
‫وجود ندارد‪ .‬شاید هم دلایلی برای این تغییر رویکرد دارند‪ .‬مثلاً اولویت بیشتر با پژوهش و علم و‬
‫فنّاوری است و هزینهدادن برای اشتباهات یک جوان دانشجو شاید تبعات بدی داشته باشد و سازمان‬
‫را درگیر مسائل حاشیهای و سیاسی میکند‪ .‬این نظر و رویکرد هم قاب ِلاحترام است‪ .‬در واقع‪ ،‬دکترینی‬
‫در جهاددانشگاهی هست و مدیرانی که بهعنوان تصمیمگیر نظرات متفاوتی دارند و به فکر آیندة‬
‫جهاد هستند‪ ،‬اینگونه میاندیشند‪ .‬ولی باید عرض کنم ما و امثال ما در دکترینی پرورش یافتیم که‬
‫بر این عقیده بود که باید به جوانها اعتماد کرد‪ .‬جوانها با ابزار فرهنگ و در بستر فرهنگ وارد جهاد‬

 ‫شوند و فعالیت اجتماعی انجام دهند و هرکدام وارد عرصهای شوند‪ ،‬پزشکی‪ ،‬علوم انسانی‪ ،‬فنی و‪...‬‬
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95