Page 110 - Book Harf Bartar Koli
P. 110

‫حر ِف برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران‬  ‫‪108‬‬

‫به این گروه اضافه میشوند که البته تعدادی از این افراد بعدها تیم اولیۀ ایسنا را شکل میدهند‪ .‬به‬
            ‫همین دلیل مستندات اولیۀ سازمان را خیلی جدی نمیگیرند و مورد ِاغفال قرار میگیرد‪.‬‬

‫سازمان در ابتدای شکلگیری گروههای مختلفی داشته است‪ ،‬مثل گروه کوهنوردی‪ ،‬فعالیتهای‬
‫گردشگری و موضوع اندیشۀ امام و ‪ ...‬که همزمان با راهاندازی و تشکیل ایسنا‪ ،‬هرکدام از این گروهها‬
‫نیز فعالیت خودشان را از سازمان منفک کرده و تبدیل به مراکز جداگانه (مرکز گردشگری و مرکز‬
‫امام و انقلاب) شدند‪ .‬دلیلش هم این بود که افرا ِد حلقۀ اولیه سازمان رفته بودند ایسنا و دیگر در‬
‫سازمان دانشجویان نبودند‪ ،‬به همین دلیل هرکدام از فعالیتها در زمان سیاستهای گسترش‬
‫ساختاری حوزه فرهنگی جهاد‪ ،‬در قالب مرکزی جدید در طول چندین سال مجزا شدند و سازمان به‬

                                                                         ‫نوعی مغفول ماند‪.‬‬

‫من هم اتفاق ًا عرضم همین است که اگر م ِن نوعی میخواستم در حوزة گردشگری فعالیت کنم‪ ،‬چرا‬
                             ‫در سازمان دانشجویان فعالیت کنم؟! باید مرکز جداگانه داشته باشم!‬

‫همین اتفاق هم افتاد‪ .‬افراد بعد ًا مراکز جداگانه تأسیس کردند و بعد مدیران جهاد از میان افرا ِد فعال‬
‫در حوزة فرهنگی برای این مراکز مدیر انتخاب کردند و چون ذهنیت و هدف مدیران بعدی این مراکز‬
‫با افرادی که ایدة تأسیس این مراکز را داشتند‪ ،‬متفاوت بود‪ ،‬مسیر برخی از این مراکز کمی تغییر‬

                    ‫کرد و از حالت دانشجومحور درآمدند و به سمت پروژهمحور سوق پیدا کردند‪.‬‬

                                                  ‫دستاوردهای خوب سازمان بهجز ایسنا چه بود؟‬

‫واحدهایی که زیربنای سازمان را همانند دفتر مرکزی سازمان درست پایهگذاری کرده بودند‪ ،‬رشد‬
                                                       ‫کردند و موفق شدند مثل واحد مشهد‪.‬‬

                ‫شما از چه زمانی وارد سازمان شدید؟ آیا قبل از آن نیز با جهاد همکاری داشتید؟‬

‫از سال ‪ ۱۳۸5‬زمان آقای دکتر حبیبی که دانشجوی ارشد دانشگاه تهران بودم‪ ،‬با سازمان در جریان‬
‫فعالیتهای محرومیتزدایی و مهرباران و از طریق آشنایی با افرادی که در این حوزه فعالیت میکردند‬
‫با سازمان آشنا شدم و بهعنوان دانشجوی فعال در عرصه برنامهها و اردوهای جهادی برای کمک به‬
‫ارتقای سطح فعالیتهای محرومیتزدایی دانشجویی‪ ،‬در قالب همکاری دانشجویی وارد سازمان شدم‪.‬‬
‫قبل از آن هم از فضای جهاددانشگاهی‪ ،‬بیشتر فضای آموزشی و مؤسسۀ آموزش عالی آن را که بعداً‬

                                             ‫به دانشگاه علم و فرهنگ تبدیل شد‪ ،‬میشناختم‪.‬‬
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115