Page 66 - Book Harf Bartar Koli
P. 66

‫حر ِف برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران‬  ‫‪64‬‬

‫صحیح همین نجات دانشجویان و هدایت این جریان جوانی است که وارد دانشگاه میشوند‪ ،‬یا بعد‪،‬‬
‫از دانشگاه بیرون میآیند ‪ ...‬اصل ًا ما امید بستهایم که مملکت را اینها اداره کنند‪ .‬هدایت اینها در‬
‫جهت صحیح فکری عملی کار بسیار مهمی است و جهاد میتواند سهم قابلتوجه و عمدهای از این‬
‫کار را به عهده بگیرد‪ .‬البته اگر میخواهید جهاد خوب کار کند و نیروهای انسانی جذب نماید‪ ،‬شرطش‬
‫این است که برادران در سطوح بالا‪ ،‬باید حساسیتهای غلط سیاسی را کنار بگذارند وال ّا در بدنه‪،‬‬
‫خیلی هم انتظاری نیست‪ .‬شما میدانید که بنده در این چندساله‪ ،‬در اینگونه موارد حساس بودم و‬
‫به جزئیات کار هم آگاهی داشتم‪ .‬فرض کنید در جهاددانشگاهی اهواز‪ ،‬چند جوان دانشجو و پرشور‬
‫هستند ‪ -‬که به نظر من هم باید شورشان را حفظ کرد؛ آن هیجان و شور و شوق انقلابیشان را به‬
‫هر قیمتی باید نگه داشت ‪ -‬حالا گاهی اوقات یک چیزی هم میگوید؛ آن قابلاغماض هست‪ ،‬تعمیم‬
‫هم نباید داد‪ ،‬من هم اعتقادم این نیست که باید تعمیم داد‪ ،‬من هم تعمیم نمیدهم‪ .‬البته این سؤال‬
‫برای من پیش میآید که یک تشکیلات اداری وابستۀ به یک دستگاه رئیس و مسئولی دارد‪ .‬این‬

                                          ‫رئیس باید کنترلی‪ ،‬مراقبتی و سؤالی داشته باشد‪۱».‬‬
‫دیگر روشنتر و واضحتر از این چیزی هست؟ لذا اگر ما به فکر تأسیس سازمان دانشجویان‬
‫جهاددانشگاهی بودیم‪ ،‬عملاً به فکر بقای جهاددانشگاهی بودیم‪ .‬در واقع سازمان دانشجویان‬
‫جهاددانشگاهی دقیقاً با این ایده و تصور که باید برای آیندة جهاد فکری کرد و باید برای بقای آن‬
‫اندیشید و برای تحقق چنین نگاه بلندی باید قدم برداشت‪ ،‬تشکیل شد‪ .‬طبیعت ًا طبق ضوابط و‬
‫اساسنامه جهاددانشگاهی‪ ،‬هرگونه توسعۀ تشکیلاتی باید به تصویب هیئتامنای جهاددانشگاهی برسد‪.‬‬
‫ما هم با همین استدلال و توضیحات خوشبختانه موفق شدیم از هیئتامنای جهاددانشگاهی‪ ،‬مصوبه‬

                      ‫برای تأسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و اساسنامۀ آن اخذ کنیم‪.‬‬

                    ‫از ضرورت فرمودید‪ ،‬اگر خیلی خلاصه از فرآیند هم بفرمایید‪ ،‬ممنون میشوم‪.‬‬

‫ما وقتی که اساسنامه را تنظیم میکردیم‪ ،‬خیلی توجه داشتیم که نقش دانشجویان در مدیریت این‬
‫سازمان پررنگ باشد و یک تشکیلات اداری مرسوم نباشد که درواقع‪ ،‬رئیس دارد‪ ،‬مسئول دارد‪ ،‬کارمند‬
‫دارد‪ .‬اصل ًا لفظ کارمند و اینگونه واژهها را بنده بههیچوجه در جهاددانشگاهی نمیپسندیدم و‬
‫نمیپسندم‪ .‬چون به کارگیری این واژهها (پرسنل و کارمند) آثار وضعی دارد‪ .‬ما در جهاددانشگاهی‬
‫نه پرسنل داریم و نه کارمند‪ .‬ما عضو داریم‪ .‬عضو یعنی چه؟ یعنی اعضای یک خانواده‪ .‬اعضای یک‬
‫تشکیلاتی که دارای یک آرمان‪ ،‬هدف و ایده هستند‪ .‬لذا ما برای سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی‬

‫‪ -۱‬بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با شورای مرکزی جهاددانشگاهی به تاریخ ‪۱۳۶9/۶/۱۱‬‬
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71